groep 1 t/m 8
Voorwerpen bewegen uit zichzelf over tafel, een leerling verdwijnt in de grond en poppetjes komen tot leven. In de wereld van stop-motion is alles mogelijk.
Leerlingen maken hun eigen animatie waarin ze gebruik maken van verschillende technieken: Cut-out (met papier), Pixelation (met mensen) of met diverse voorwerpen.
groep 5 t/m 8
Camera klaar? Acteurs klaar? Actie!
De leerlingen filmen als een echte pro door
camerastandpunten, beeldkaders en diverse shots te gebruiken. Na het bedenken van een script maken ze hun korte film op diverse locaties in en om
school.
groep 1 t/m 4
Het 'leren kijken' centraal. Wat zie je op de foto, waar staat de camera, hoe is het licht? Leerlingen maken foto's van elkaar en de omgeving en maken kennis met fotografie.
Bij groep 5 t/m 8 gaan de leerlingen actief aan de slag met fotografie. Standpunten, beeldkaders, compositie en belichting worden besproken waardoor zij begrippen uit de fotografie leren toe te passen.
groep 3 t/m 8
Leerlingen maken kennis met geënsceneerde macrofotografie door kleine mensfiguren te fotograferen. Zij maken zelf een decor of zoeken een passende omgeving waarin de poppetjes de hoofdrol spelen.
Groep 5 t/m 8
Bij de fotografische truc ‘geforceerd perspectief’ wordt er met waarneming gespeeld. Door de positie van mensen en voorwerpen ten opzichte van elkaar op een bepaalde manier te rangschikken en te fotograferen, ontstaan optische illusies.
Groep 5 t/m 8
Leerlingen maken een filmtrailer aan de hand van een gekozen boek.
groep 5 t/m 8
Leerlingen brengen een boek tot leven door het maken van een animatiefilm. Wat doet de hoofdpersoon, wat gebeurt er en hoe loopt het af?
Naast het vormgeven van een verhaal, leren zij de techniek van het animeren.
meer informatie
groep 5 t/m 8
Wat vond jij de spannendste, leukste of mooiste scène uit een boek? En hoe zou jij dat kunnen verfilmen?
Leerlingen leren geschreven tekst om te zetten naar beeldtaal en filmen in groepjes hun favoriete scène. Daarbij krijgen zij allerlei filmtechnieken aangereikt door de filmdocent.